Vysokoškolské štúdium v zahraničí
14.09.2018
Verím, že naozaj nikdy nezabudnem na prvý deň na škole. A nie, nie je to preto, že som nastúpila na novú školu. Ani preto, že som stretla nových spolužiakov. Nikdy na to nezabudnem kvôli prvej konverzácii, ktorú som mala, keď som stretla pred mojou novou triedou absolventského študenta Alexa z Japonska. Bohužiaľ, toto nebude „love story“. Naša konverzácia vyzerala takto.
Alex: Ahoj, vidím, že si tu nová. Spomínam si, keď som bol nový. Bude sa ti dúfam páčiť. Ja už končím a som rád, že som medzi poslednými 35-timi, čo sme to dotiahli do konca.
Ja: Tak to ti gratulujem! A koľko vás bolo na začiatku?
Alex: haha ...asi 85.
Ja: 85?!
Zrazu som započula hlas z triedy, ktorý víta nových študentov. Úvodná prezentácia začína. Musela som sa rozlúčiť. Nestihla som sa opýtať, prečo ich ostalo iba 35!
Sadla som si do triedy, ktorá bola vyplnená asi 85-timi novými spolužiakmi. Sledovala som prezentáciu, ale stále som premýšľala nad tým, čo Alex povedal. Prečo ich zostalo tak málo? Je to ťažké? Nie je to dobré?
Čítaj ďalej a zistíš.
O ČOM AP MMD JE?
Je to už 8 mesiacov od môjho prvého dňa na vysokej škole v Dánsku a už vidím okolo seba v triede len približne 55 spolužiakov. Prečo nás je stále menej? Pretože to je horor!
Srandujem.
Je to kvôli tomu, že veľa bývalých spolužiakov nesprávne pochopilo, o čom náš odbor je. Videli v názve „dizajn“ a mysleli si, že budeme veľa kresliť, vytvárať plagáty, logá a vizuálne dizajnovať stránky. Toto všetko je súčasť nášho odboru, ale iba veľmi malá.
Naša trieda na začiatku semestra a po ôsmich mesiacoch
AP MMD (AP Multimedia Design and Communication na Copenhagen School of Design and Technology) sa sústreďuje najmä na vedomosti a zručnosti v štyroch hlavných oblastiach.
Prvá oblasť - PROGRAMOVANIE („kódenie“) webových stránok.
Programuje sa pomocou jazykov HTML, CSS, JavaScript (jazyky pre front-end development) a tiež získaš základné zručnosti používania databáz ako napríklad JSON, AJAX (nástroje pre back-end development).
Keď bolo kódenie ťažké, učiteľ sa nás snažil motivovať :)
Druhá oblasť – USER EXPERIENCE (UX) a USER INTERFACE (UI)
Táto sa sústreďuje na to, ako má byť stránka strategicky navrhnutá (UX) podľa dizajnových princípov, aby bola pre používateľa funkčná s cieľom dosiahnuť pozitívny výsledok. Hlavnou úlohou UI je zadefinovať, ako má stránka vizuálne vyzerať, aby správne prezentovala klienta a spoločnosť.
Otázky pre UX môžu vyzerať takto: „Je môj návrh stránky ľahko použiteľný na desktop a mobilnej verzii? Kto je používateľ stránky? Aký prieskum zvolím na najlepšie spoznanie používateľa stránky? Obsahuje to, čo používateľ hľadá? Sú jednotlivé elementy na stránke na správnom mieste? Používam správny „tón hlasu“ mojou písanou komunikáciou, ktorý rezonuje s používateľom?“
Otázky pre UI môžu vyzerať takto: „Vytváram náladu stránky, ktorá reprezentuje, čo môj klient predáva? Je môj výber farieb a obrázkov správne navrhnutý? Sú ikonky na stránke pochopiteľné bez námahy?
Ak ťa odbor zaujal, veľmi odporúčam preštudovať si viac na Google.
Jedna z našich prednášok o dizajne
Tretia oblasť je o biznise, kde sa učíme aplikovať stratégie, vďaka ktorým firmy dokázali vytvoriť úspešné podnikanie. Tým vytvárame riešenia pre reálne firmy, s ktorými pracujeme. Tiež sem patrí projekt manažment a práca v tíme.
Štvrtá oblasť je o komunikácii a prezentovaní. Tu sa učíme dramaturgiu, rozprávanie príbehov, dizajn animovaných charakterov, prácu s videom a prezentovanie pred klientom.
Ak ťa zaujímajú konkrétne príklady, navštív moje portfólio.
Rozvíjame spoluprácu
Portfólio bola moja prvá skúška. Musela som si ho sama vytvoriť a prezentovať na ňom práce z 1. semestra. Dostala som za neho 12-stku, čo je najlepšia známka v dánskom školskom systéme. Preto verím, že môže byť tvojím dobrým príkladom. Ale nečakaj nič profesionálne, keďže sa bavíme o prvom semestri.
AKO VYZERÁ KLASICKÝ MESIAC NA ŠKOLE V DÁNSKU?
Keď píšem tento článok, čaká ma tretí semester. Medzi prvým a druhým vidím veľké rozdiely.
Pracovali sme najmä individuálne. Keď som sa už naučila po prvom semestri kombinovať všetky štyri oblasti, tak sme prešli na tímovú prácu, kde sme riešili problémy reálnych firiem. Akurát nedávno som mala prezentáciu pred spoločnosťou YFU, pre ktorú som pracovala jeden mesiac na tom, ako získať pozornosť študentov na strednej škole pomocou médií. Vytvárali sme im novú marketingovú kampaň, webstránku a video.
Po poriadnej práci musí prísť aj oddych. Každý piatok si môžeme po škole zahrať hry
Tento mesiac pracujeme pre spoločnosť Huset v Kodani. Potrebuje od nás nápady, ako prilákať nových biznis partnerov. Tu už budeme pracovať s novými biznis stratégiami a spôsobmi zhromaždenia informácií.
Každý nový mesiac začne s prezentáciou o tom, čo nás bude čakať, pre akú firmu budeme pracovať, aký problém budeme riešiť a aké metódy budeme musieť nasledovať, aby sme problém vyriešili. Potom sami vytvoríme skupiny a určíme si pravidlá na základe „Scrum Methodology“. Učiteľ potom zvyčajne vysvetlí jednotlivé metódy a my ich potom v skupine použijeme.
Na hodine sú vždy dvaja učitelia, ktorí sa stále starajú o to, či všetkému rozumieme správne. Prednášky sú takmer vždy od pondelka do piatka (okrem stredy) od 8:30 do 13:30 (samozrejme s prestávkami).
Tu si môžeš pozrieť rozvrh 1. semestra na škole.
V našom školskom bare (!) je program skoro každý piatok
A AKO SA ŠTÚDIUM PÁČI MNE?
Všetko ide neskutočne rýchlo a tempo akosi neubúda. A aj napriek tomu nebol deň, keď by som nebola priam hrdá, že študujem na KEA.
Každý deň sa učím niečo nové. Každý týždeň odovzdávam na našom online serveri Fronter malé práce z novej látky. Každý mesiac mám prezentáciu pred celou triedou ako som tie vedomosti dokázala aplikovať pre reálnu firmu.
Uff, to bolo ťažké aj napísať, ale ten konečný pocit po absolvovaní každého mesiaca je na nezaplatenie. Cítim, že stále napredujem. V živote som sa necítila viac pripravená na reálnu prácu po škole!
Na školu tiež prišli prezentovať ľudia, ktorí pracujú pre Apple, AirBnb a Microsoft, aby nám ešte viac obohatili naše vedomosti a tento mesiac máme kurz od Google. Medzi mojich spolužiakov patria ľudia z krajín ako Rumunsko, Čína, Litva, Česko, Fínsko, Holandsko, Portugalsko, Afrika, Taliansko a aj Dánsko.
Prednáška pracovníkov z Google
Výhodou je, že dánski učitelia nie sú iba učitelia, ale aj moji priatelia. Máme vlastný bar na škole, kde sa chodíme zabávať nie len so spolužiakmi, ale aj s učiteľmi. Dobré vzťahy sú tá najdôležitejšia časť, na ktorú sa škola sústreďuje, a tak pre nás chystá aj iné akcie ako lyžovačka, kemping a pod.
Môj spolužiak pre moju triedu vytvoril krátke video z triedy a aktivít, ktoré môžeš vidieť tu:
1st semester at KEA 2017 from Vladimir Heschia on Vimeo.
NA ZÁVER
Čo viac dodať? Možno už len posledný klinec. Viacero spolužiakov už dostalo ponuky pracovať pre dánske a medzinárodné spoločnosti. Skúsenosti v tomto odbore sú v Dánsku veľmi žiadané a tak sa štúdium AP MMD veľmi oplatí.
Verím, že som ti spravila reálnejší obraz o tom, aké to je študovať v Dánsku na AP MMD v KEA, ale taktiež viem, že sa nedá všetko pokryť v jednom článku. Preto, ak máš viac otázok, neváhaj a napíš koment. Ak poznáš niekoho, kto uvažuje o štúdiu v Dánsku, zdieľaj tento článok.
Zaujíma ťa, koľko zarábam popri štúdiu v Dánsku? Žijem z výplaty do výplaty? Alebo si chceš čo najrýchlejšie nájsť prácu? Prečítaj si moje ďalšie články a možno ti poradím. :)